Amenfoil European tour 2013 ja ensimmäinen etappi:
08.00. Herätyskello pärähtää huutaan vieressä ja pomppaan
pystyyn täysin taisteluvalmiina, kamat pakattuna.
Noh, ketä sellainen kiinnostaa, mennään suoraan asiaan ja
itse reissuun.
Kävelimme siistissä parijonossa linja-autoasemalla Juho
”Pelti-Pentti” Pelttarin kanssa tapaamaan rytmiryhmää Samua & Simoa, jotka
tunnemme paremmin taisteluparina, SS-joukkona.
Yhtään tietenkään emme olleet turhan ajoissa asemalla, kun
bussin lähtöön oli arviolta 4min aikaa, emmekä tienneet edes mikä bussimme on,
saatika miten lippusysteemi toimii.
”Lassi ja hammasharja uupuu” kuului SS-ryhmän vasemman
puoliskon suusta kun Juho paineli tulevan bussinkuljettajamme Hartke Sportin
juttusille kyselemään miten systeemi ja asiat toimii (kuten päätellä saatatte,
emme ihan turhia ole reissanneet, joten kaikki oli meille uutta ja hienoa).
Juho huikkasi bussin nurkalta jotta ajoneuvoon nouseminen
voi alkaa, joten siirryimme tomerasti kohtia bussia ja varasimme välittömästi
koko peräpenkkirivin hyvinvointiamme ajatellen.
Matka kohti Helsinki-Vantaata starttasi erittäin hilpein
mielin, kun Juho totesi tarvitsevansa ”SODIUM NATRIAATTIA!” joka on siis suolaa, ja kuten huomata
saattaa, niin Juhon kielitaito ei ole parasta mahdollista luokkaa) , sekä keskustellen
mm. siitä mitä kaikkia yhdyssanoja voit sanasta ”väli” keksiä (kommentoikaa
kaikki kyseiset yhdyssanat kommenttikenttään koska tarvitsemme niitä vielä).
Kuskimme juonsi perinteiset ”tervetuloa Express bussiin”
litaniat niin nopeasti ja tamperelaisesti että puolet meni ohi, ja keskityimme
enemmän kuskin oman nimen kertomiseen, josta emme saaneet selvää pätkän vertaa,
vaan kuulimme, sekä ristimme kuulemamme mukaan kuskin ”Hartke Sportiksi”.
Tämä arviolta 45v hermeettinen Hartke Sport jyräytti auton
Hämeenlinnan bussiasemalle. Nousimme autosta nauttimaan kiireiset maalaissavut
koska aikaa oli arviolta 4min.
Tupakat sytytettyämme Hartke Sport heitti oman nortin huuleen,
ja alkoi heittelemään seuraavien kyytiläisten kamoja liukuhihnatyylillä auton
perään. Yhtäkkiä Hartke nousi bussiin ja käynnisti bussin ja nytkäytti bussin
liikkeelle. Hämmästelimme hetken jotta mitähän perkelettä, kuski jätti meidät
asemalle?
Ehei, Hartke-poika päätti siirtää autoa kaikki ovet ja
bussin luukut auki. Auton liikahtaessa Hartke huusi meille vahvalla tampereen
murteella ”tulkaa kolmoslaiturille niin voitte vetää röökit rauhassa!”.
Hienosti ajateltu Mr. Sport.
Saavuimme Hki-Vantaa kentälle arviolta 15.30, koska päätimme
olla ajoissa sikäli mikäli jotain säätöä tulee. Lentohan lähti vasta 19.50.
Noh, vituiksihan sekin ajoissa oleminen meni, kun tyhjien matkalaukkujen
haltija Lassi tuli paikalle likimain viime tingassa. ”Minä olin ajoissa, te muut
olitte liian aikaisessa”, totesi Lassi samalla kun hän röyhisti rintaansa
Ukkometson soidinmenoja mukaillen.
Aloimme järjettömän säädön matkalaukkujen pakkaamisessa,
koska halusimme mahdollisimman halvalla kaikki tavarat mukaan, mahdollisimman
pieneen tilaan.
Tämän säädön jälkeen huomasimme että check-in tiskeillä ei
ollut enää ketään muuta kuin oma ryhmämme ja check-in työntekijät selvästi jo
odottivat meitä.
Hirveä säätö alkoi välittömästi kun menimme tiskille. Joka
jätkä höpötti samaan aikaan kassaneidille, joka meni itsekin sekaisin kun piti
saada soittimet lentokoneeseen sisään. Tietysti ostimme soittimille oman penkin
koneesta, koska ruumaan niitä ei laiteta. Kyseinen kassaneiti ei ilmeisesti
ennen ollut koskaan käsitellyt kyseistä varaustilannetta, koska loppuviimein
check-innimme hoitamiseen tarvittiin 3 työntekijää ja n.20-30min aikaa.
Loppuviimein pääsimme koneeseen ja olimme innosta pinkeänä
odottamassa koneen nousua.
Ryhmän eläin, Samu, oli eritoten varsin innoissaan koska hän
oli lentänyt viimeksi silloin, kun koneessa näytettiin uutuuselokuvana Riku
Rikas.
Kone oli valmiina rullaamaan kiitotielle, kun yhtäkkiä
perältä siirrettiin n. kymmenhenkinen jättiläismäisiä painijoita täynnä oleva
ryhmä koneen etutilaan perältä. ”WTF” mietimme, kun lentoemo rauhoitteli että
konetta pitää vain tasapainottaa ja siksi heidät siirretään eteen. Anteeksi
että mitä laatua? Minkälaisella helvetin rotiskolla me lennämme, jos koneessa
pitää ihmiset sijoittaa painon mukaan istumaan?
Kyseessä oli kuitenkin jumbojet, ja tämä herrasmieslauma ei
kuitenkaan ollut mikään morbidly obese painonvartija porukka.
Anyways. Kone kiisi ja nousi taivaalle ja meille tuli nälkä.
Eikai siinä, joka jannulle kanaleipä, cokistölkki, sekä
”Savagely salted” sipsejä paketti. Eikä maksanut kuin 13€ laaki.
Laskeuduimme Budapestiin, noukimme kamat ja siirryimme ulos
odottamaan. Tässä välissä oli meitä ehtinyt jo jonkinsortin roisto kyselemään
pimeään taksiinsa. Emme kuitenkaan nousseet koska olemme fiksuja, filmaattisia
ja vielä varsin komeitakin nuoria miehiä.
About 20min odottelun jälkeen saimme viestin, että
toveribändimme Snovonne oli tulossa hakemaan meitä.
Bändin kitaristi Samuli, sekä bändin rumpali Tuky,
ilmeistyivät kuin tyhjästä ja huusivat että nyt on kiire, tulkaa ja äkkiä!
Siirryimme mahdollisimman nopeasti parkkipaikalle jossa
kiertuebussimme odotti. Emme oikeastaan edes ehtineet esitellä itseämme
kenellekään, kun kokoajan meitä hoputettiin että ”äkkiä äkkiä, nyt on kiire,
kamat autoon ja jätkät autoon!”.
Noh, toimimme kuten käskettiin ja siirsimme itsemme autoon.
Ehdin välissä jo kysymään että mitä pahaa Snovonnen porukka on tehnyt kun
kerran niin pirullinen kiire oli. Syy selvisi kentän parkkipaikan puomilla.
Parkkilipukkeen haettua, sinulla on alta 10min aikaa poistua
parkkipaikalta, ennen kuin maksu rupeaa pyörimään. Mehän emme sitä 50cnt:tä tai
euroa halunneet maksaa koska olemme ns. ”low budget” rundilla.
Pääsimme vihdoin matkaan, kun takapenkillä alkoi heti
sellainen puheenporina ja ilonpito, että luulin autossa olevan 9kpl henkilöitä
jotka ovat tunteneet toisensa jo vuosia. Ryhmämme ainoa naishenkilö (Snovonnen
laulajatar) Sno tarjoili heti meidän porukalle tervetulomaljaksi paikallista
perinteistä yrttiviinaa, jonka oli omin
kätösin tislannut kuskimme Peterin (Snovonne yhtyeen basisti, joka toimii
aikalailla rundilla kuskina, kiertueen managerina, säätäjänä, ja kaikkena
mahdollisena. Voi reppanaa) äiti.
Suunnitelmana oli ajaa Tshekkein hotelliin, koska
majoittuminen siellä oli suhteellisen lähellä ensimmäistä keikkapaikkaa
Puolassa, sekä erittäin halpaa. Kyseessä oli paikallinen majatalo jossa yön
hinta 9hlö porukalta on about 80€.
Matka alkoi.
”Kuinka kauan menee päästä känniin Unkarissa?” kuului
kysymys. Oikea vastaus oli 100km.
Sen verran olimme ehtineet ajaa kun bussissa oli täysi
metakka ja juhlat käynnissä.
N. klo 01.00 paikallista aikaa pysähdyimme huoltoasemalle
hakemaan ruokaa, bensaa ja tupakkaa. Ihan ensimmäisenä hämmästelimme kuinka
pirun halpaa kaikki oli. Kui hianoo!
Kalja maksaa vain 50cnt 0.5l tölkki! Aijaijai!
Ilonpito loppui kuitenkin kuin v*ttu vattaan, kun Peter tuli
ilmoittamaan porukalle, että hän oli soittanut Tshekkeihin hotelliin että
myöhästymme n. tunnin alkuperäisestä sovitusta saapumisajasta.
Majatalon pitäjä ilmoitti kuitenkin että hän ei todellakaan
ala meitä odottamaan siellä.
Well, fuck you then. Tuli selväksi että meillä ei ole
paikkaa missä nukkua ensimmäistä yötä.
Hienoa. Hetikö se jumalaton säätäminen ja asioiden vituiksi
meneminen alkoi???
No totta kai alkoi.
Päätimme lähteä Bratislavaan ja kirjautua ensimmäiseen
hotelliin mikä vastaan tulee.
Noin 3-4 hotellia kierrettyämme kyselemässä, ja saman verran
ovelta käännyttämisiä kokeneena päätimme pysähtyä tupakalle miettimään että
mitä me nyt teemme.
Pysähtymispaikkana toimi pimeä umpikuja Bratislavalaisen
lastentarhan vieressä.
What the fuck –
tilanteet olivat alkaneet.
Tulimme tulokseen, että lähdemme ajamaan suoraan kohti
Puolaa ja mahdollisesti nukumme autossa pari tuntia kun siihen tarve tulee.
700km edessä, ja tässä vaiheessa vielä meno oli
erittäin hauska ja tunnelma varsin
hilpeä.
Otimme Samun kanssa yhden drinkit Slovakilaista vodkaa, joka
maistui jopa blandiksen jälkeen pontikalle. Tuky varoitteli etupenkiltä että
nyt ei kyseessä ole mikään perinteinen Kossu, vaikka voltteja löytyy saman
verran. Tämä huomattin liki heti, koska ensimmäinen juoma hyppäsi kypärään kuin
Nykänen Jyväskylässä muinoin. Mun
juomiset loppui siihen.
Matkaa jatkettiin ja porukka alkoi selvästi tuntemaan pitkän
matkustamisen oireet, kun yksitellen alkoi miestä tippumaan valveilta. Juho
nukahti viereeni, joten päätin tokaista että hän Pelti-Pentti on huono robotti.
”MIKÄ V*TUN ROBOTTI!?!” oli Juhon vastaus hyvin ärtyneenä.
Jep, jaa että liki
vuorokausi hereillä ja helvetin pitkä ajomatka ei ota hermon päälle.
Läppä alkoi huonontua, ja vitutuskäyrä kasvaa taivaallisiin
lukemiin.
Ajoimme vielä tunnin-pari Puolaa kohti, kun kuski ilmoitti
että seuraavaksi pysähdymme ja hänen pitää nukkua ainakin pari tuntia. Nousimme
erittäin v*ttuuntuneina autosta huoltoaseman pihassa ja siirryimme viereiseen
metsäkköön puiden juurelle tekemään ihmiselle tarpeellisia nesteen
tyhjennystoimenpiteitä.
Vaan emmepä huomanneet, että koko alue oli juuri lannoitettu
p*skalla.
Menimme bussin viereen tupakalle miettimään seuraavaa
siirtoamme kun huomasimme että jokaisen kengätpohjat olivat täynnä juuri sitä
itseään. P*skaa.
En sano että tämä oli viimeinen pisara, koska viimeinen
pisara oli pudonnut jo aikapäiviä sitten.
Homma oli mennyt niin överiksi että kukaan ei pystynyt muuta
kuin nauraa.
En tiedä mistä Peter repi
lisää voimia ja päätti että hän ajaa ainakin siihen asti vielä, että
meillä on levon jälkeen enää 400km
matkaa Puolaan.
Kun navigaattorimme näytti että matkaa on enää 400km
jäljellä, Peter ajoi bussin huoltoaseman lepopaikalle ja heitti silmät umpeen.
Kävimme muut välissä kahvilla ettemme häiritse Peterin
lepoa. Kokeilimme mm. Lassin kanssa nukkua lusikassa bussin vieressä pihalla, mutta
maa oli aivan liian kylmä sellaiseen hölmöilyyn.
Aikaa tappaaksemme aloimme järjestelemään bussin perää.
About 10min jälkeen Peter kuitenkin heräsi ja totesi että ei
hän pysty nukkumaan ollenkaan, matka jatkuu.
Täytyy myöntää että olimme helpottuneita siitä, että
pääsemme nopeammin perille ja nukkumaan, sen sijaan että nukumme polvet suussa
pari tuntia Shellin pihalla.
400km matkan oli tarkoitus taittua jossain 4-5h ajassa,
mutta miten kävi.
Koko matka oli maantietä jossa nopeusrajoitus oli 40-60km /h.
Jatkoimme useamman tunnin vielä ajamista, ja hereillä oli
enää minä ja Peter, joka sai tässä vaiheessa kuljettajan taitojensa takia
itselleen myös nimen Hartke Sport.
Osan porukkaa nukkuessa vaivuin itse ajatuksiini, kunnes havahduin
auton takapenkillä pimeydessä pää, olkapää, peppu, polvet ja varpaat hellänä, siihen kun
kuskimme ilmoitti vakavalla äänellä että olemme nyt rajalla, mutta hän ei vain
tiedä että mikä maa on kyseessä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti